Prikkelverwerking

Wat is Sensorische Informatieverwerking?
Sensorische Informatieverwerking (ook wel Sensorische Integratie of SI genoemd) is een term die verwijst naar de manier waarop wij informatie die via onze zintuigen binnenkomt verwerken. Of je nu een broodje eet, op de fiets rijdt of een boek leest, het hangt van onze Sensorische Informatie verwerking af of we de activiteit succesvol volbrengen. Dit vraagt een goede samenwerking van al je zintuigen oftewel Sensorische Integratie.

Samenwerken van zintuigen
Een Sensorische Informatieverwerkingsstoornis of Sensory Processing Disorder SPD (voorheen bekend als Sensorische Integratiestoornis) ontstaat wanneer je zintuigen niet goed samenwerken. Signalen uit je omgeving worden door het lichaam onvoldoende georganiseerd en hierdoor niet omgezet in een passende reactie.

Een kind met SPD vindt het moeilijk om te reageren op informatie die binnenkomt via zijn zintuigen. Hierdoor wordt het dagelijkse functioneren een enorme uitdaging voor dat kind. Gedragsproblemen, boosheid, frustratie, leerproblemen, motorische onrust en andere problemen kunnen ontstaan als de stoornis niet goed wordt behandeld.

Iedereen heeft wel eens problemen met het verwerken van zintuigelijke informatie maar voor kinderen en volwassenen met SPD, zijn deze problemen chronisch en dit verstoort het dagelijks leven.

Veelvoorkomend
SPD komt meer voor dan autisme bij kinderen en komt net zo vaak voor als ADHD. Toch krijgt de stoornis veel minder aandacht. Dit komt gedeeltelijk doordat het nooit is erkend als een bestaande stoornis. In een nieuwe studie van de Universiteit van Francisco hebben onderzoekers aangetoond dat de hersenen van kinderen met SPD informatie anders verwerken dan kinderen zonder SPD, voor de eerste keer is aangetoond dat er een biologische basis voor de stoornis is. Een andere reden waarom SPD niet eerder werd aangetoond is dat het vaker voorkomt bij kinderen met autisme of ADHD. De SPD werd hierdoor simpelweg niet opgemerkt. (Juliana Bunim, 2013 www.ucsf.edu)

Wat zie je

Mijn kind is bijvoorbeeld:

  • twee jaar oud en weigert nieuwe kleren aan te doen, tenzij ik ze 10x gewassen heb.
  • vier jaar oud en staat bekend als een druktemaker omdat hij steeds tegen andere kinderen botst en ze omver duwt.
  • zes jaar oud en lijkt het niet te merken als hij valt en zijn knie bezeerd, zelfs niet als hij bloed.
  • acht jaar oud en kan zijn veters nog steeds niet strikken.